E-varehandel

Vi har lansert vår egen nettbutikk / T-SHOP


Vi fikk i oppgave å opprette vår egen nettbutikk hvor vi stod fritt til å velge hva vi ville selge. Første gang jeg så eksamensoppgaven tenkte jeg at det kunne bli utfordrende – men spennende. Vi kunne velge mellom tjenesten «WooCommerce» eller «Shopify», og ettersom flere anbefalte Shopify valgte vi å benytte oss av det. I dette innlegget vil jeg dele mine erfaringer, hvilke utfordringer vi møtte på underveis, samt hva jeg lærte av prosessen.

https://tshop-no.myshopify.com/

Planleggingsfasen

Prosessen startet med at gruppen møttes for å finne ut av hva vi hadde lyst til å selge. Vi hadde mange gode ideer, men mye av det vi kom frem til fant vi fort ut at kunne bli vanskelig med tanke på tid og penger. Etter mye om og men kom vi frem til at vi ønsket å selge t-skjorter, og kom derfor frem til navnet “T-SHOP”. Tanken bak dette var at vi skulle skille oss ut ved å kun tilby en produktkategori, ettersom mange andre nettbutikker tilbyr t-skjorter som en av mange produktkategorier.

Utforming av nettbutikk

Når vi omsider hadde kommet frem til hvilke produkter vi ville selge og hva vi skulle kalle oss, opprettet vi en Shopify bruker. I starten forstod vi ikke særlig mye, og jeg tenkte at dette kunne bli mye vanskeligere enn vi hadde forestilt oss. Etter en stund forstod vi at det ikke var så ulikt fra det å opprette en blogg. Den første utfordringen vi kom over var å velge ut hvilke t-skjorter vi skulle selge. Vi brukte tjenesten «Oberlo», og her var ikke utvalget til damer særlig stort, og dermed bestemte vi oss for å kun fokusere på menn. Vi startet med å lage en logo, og designe selve nettstedet. Videre lastet vi ned apper som «product reviews», som gjør det mulig for besøkende å legge igjen anmeldelser av produktene. Vi benyttet oss også av «Tidio Live Chat» slik at besøkende kan snakke med oss direkte, samt «MailChimp» i forbindelse med nyhetsbrev. Nettsiden ble ikke akkurat slik vi hadde forestilt oss ettersom vi valgte å bruke gratisversjoner av appene, men vi ble likevel fornøyd med sluttresultatet.

Lansering og markedsføring av T-SHOP

Samtidig som vi holdt på med selve utformingen av nettbutikken vår var det viktig for oss å markedsføre nettbutikken vår, ettersom vårt «objective» var å ha en vellykket lansering av nettbutikken, og for å få til dette måtte vi nå våre nøkkelresultat som blant annet var var å få 200 besøkende innen 1. april og 20 påmeldte til nyhetsbrevet innen 22.mars. Vi valgte å bruke Instagram, Facebook og E-post markedsføring.

Vi brukte Instagram for å skape engasjement rundt vår nettbutikk og for å tiltrekke potensielle kunder. Vår lanseringsdato var satt til 15.mars og 5 dager før lansering startet vi en nedtelling på Instagram.

Etter lanseringen la vi ut bilder av produktene i «highligts», og underveis i prosessen la vi ut ulike my-stories. Vi valgte også å ta i bruk promotering på Instagram hvor vi betalte 34 kr for 4 dager.

Facebook brukte vi på samme måte som Instagram, hvor vi repostet innlegg og bilder fra Instagram. Ettersom vi begge var godt kjent med både Facebook og Instagram fra før oppstod det ingen problemer underveis. Hadde dette vært en reell nettbutikk ville vi absolutt brukt mer penger på Instagram og Facebook markedsføring, fordi man når ut til mange mennesker på kort tid for ikke så altfor store summer.

Ved hjelp av «MailChimp» brukte vi også nyhetsbrev for å markedsføre oss. Vi startet med å lage et velkomst-nyhetsbrev med en rabattkode på 25% rabatt på første kjøp, og senere laget vi en e-post som inneholdt en påminnelse om at det kun var en dag til lansering. Nyhetsbrev er en effektiv og lettvint måte å nå ut til sine prospekter og kunder, ved at de får med seg aktuelle nyheter, tilbud o.l., noe som kan være med på å generere flere salg. Vi slet litt med MailChimp til å begynne med, og vi fikk derfor ikke sendt ut lansering e-posten. Etter hvert fant vi ut at vi måtte importere e-postadressene over til MailChimp manuelt, og da fikk vi heldigvis sendt ut velkomst e-posten til alle abonnentene.

Hva har jeg lært?

For min del har dette vært en veldig lærerik prosess som jeg tror jeg kommer til å få godt utbytte av i senere tid. Jeg har tidligere tenkt at det å utforme nettsider og nettbutikker må være veldig krevende og komplisert, men etter at jeg ble introdusert for Shopify har jeg lært at det ikke er så vanskelig som man skulle tro – og at man lærer best ved å prøve og feile. Selv om vi stod fast noen ganger underveis i prosessen har jeg lært at med tålmodighet, google søk og youtube tutorials finnes det lite her i verden man ikke kan finne ut av. Dette har alt i alt vært en veldig spennende og lærerik prosess, og jeg er veldig glad for at jeg har fått muligheten til å være med på den.

Ta gjerne en titt på vår nettbutikk HER 🙂


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *